در قلب کوهستان‌های سربه فلک کشیده ارسباران، قلعه جوشین، گویی رازهای تاریخ را در دل خود نهفته است. این قلعه که در ۲۶ کیلومتری غرب ورزقان و در نزدیکی روستای جوشین واقع شده، با نام‌های جوشون و دژ جوشین نیز شناخته می‌شود.

موقعیت مکانی و صعب العبور بودن
قلعه جوشین بر فراز کوهی مرتفع قرار گرفته است که سه طرف آن به واسطه شیب‌های تند و صعب العبور، نفوذ ناپذیر است. تنها یک مسیر تنگ کوهستانی وجود دارد که صعود از آن به سختی و فقط برای یک یا دو نفر امکان پذیر است.

معماری و امکانات
در داخل قلعه، اتاق‌هایی با سنگ و ملات آهک و گچ برای سکونت افراد تعبیه شده است. همچنین، حوضچه‌هایی برای ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده که آثار آن هنوز باقی است.

قدمت تاریخی
سفال‌هایی که در دامنه قلعه جوشین پیدا شده‌اند، نشان از قدمت این قلعه از دوران هخامنشیان تا سده ششم بعد از اسلام دارد. این امر، گویای اهمیت تاریخی این قلعه و نقش آن در طول تاریخ است.

جذابیت‌های قلعه جوشین
علاوه بر قدمت تاریخی، قلعه جوشین به دلیل موقعیت مکانی خاص و صعب العبور بودن، از جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت برخوردار است. صعود به این قلعه و مشاهده مناظر کوهستان ارسباران، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی خواهد بود.